Utbyggnad och förtätning av föreningens fibernät har genomförts med stöd av Landsbygdsprogrammet 2014–2022.
Stödet finansieras delvis med pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling

OBS! ALLA kontakter med Telia som gäller frågor kring vårt gruppavtal Telia Triple Play ska ALLTID tas med gruppsupporten på tel. 020-20 20 70 (ALDRIG till Telias ordinarie kundtjänst 90200!)

Gruppsupporten är öppen vardagar 08.00 – 19.00

Avgrävning i område Mularp

2023-12-04

Föreningen har sent i eftermiddag fått information om avgrävning i område Mularp. Tyvärr finns ännu ingen tydlig uppgift om drabbade anslutningar. Föreligger därför svårigheter att i nuläget informera berörda via SMS.

Föreningen försöker återkomma i morgon förmiddag med ytterligare information.

Har någon information som kan vara av värde för föreningen anmäl till telefon 070-673 00 27

2023-12-05 – uppdaterad information

Skadan på fiberkabeln har lokaliserats och föreningens entreprenör Schaktteknik AB har påbörjat åtgärd tidig morgon i dag 2023-12-05. Arbetet fortsätter under morgondagen med förhoppning om drift för berörda anslutningar under dagen 2023-12-06.

2023-12-06 – uppdaterad information. 

Schaktteknik har vid lunchtid i dag meddelat att fibern är blåst och att svetsning påbörjas i eftermiddag i det ena skåpet som berörs. Huruvida stamfibern är skadad även längre bort kan avgöras först efter att svetsningen är utförd i det första skåpet.

Beklagar väntetiden, men avgrävningar är ofta mycket omständliga att hantera.

Föreningen återkommer med information så snart klarrapportering har inkommit från Schaktteknik.

2023-12-07 – uppdaterad information

Tyvärr visade det sig att stamfibern skadats  också på sträckan till nästa skåp. Blåsning av fiber sker i eftermiddag och svetsningen i morgon förmiddag.

2023-12-08 – uppdaterad information. KLARRAPPORT!

Kl. 15.00 kom klarrapport från Schaktteknik. Ljus i fibern för berörda anslutningar igen! Tack för tålamod och trevlig helg.
—–
EFTER KLARRAPPORT har föreningen fått information från ett antal medlemmar att anslutningen trots allt inte är i drift.

Efter ett avbrott behöver utrustningen, både mediaomvandlare och router, startas om. Om det inte hjälper kan det fungera att använda reset – knappen på routerns baksida. Håll in den med hjälp av en tunn ståltråd (alternativt ett uträtat gem) i ca 10 sekunder.

2023-12-09 kl. 09.00 – uppdatering
OBS!
Arbetet med återställning efter avgrävningen har tvingats fortsätta nu på lördagsmorgonen. Det kommer att betyda driftstörningar tillfälligt för alla de kunder som varit berörda av avbrottet!

2023-12-09 kl. 12.10 – uppdatering

Alla berörda anslutningar i drift igen!